صنایع خلاق، به چرخههایی از خلق، تولید و توزیع کالاها و خدمات اطلاق میشود که خلاقیت و سرمایه فکری را به عنوان ماده خام، به کار میگیرد. به عبارت دیگر این صنایع متشکل از مجموعهای از فعالیتهای دانشمحور هستند که در عین حال متمرکز بر هنر (و نه محدود به آن) میباشند و پتانسیل درآمدزایی از تجارت و نیز حقوق مالکیت فکری دارند.
از آنجایی که ماده خام این صنایع، خلاقیت و سرمایه فکری است بیش از هر صنعت دیگری در مقابل عوامل بیرونی تابآور است و اساساً از عوامل خارجی و بیگانه مستقل است.
به دلیل آنکه صنایع خلاق مبتنی بر داشتههای فرهنگی یک ملت شکل میگیرد، آنرا هم مفهوم با صنایع فرهنگی نيز میدانند. بر همین اساس این صنایع مردمبنیاد بوده و درونزا هستند. میراث فرهنگی و صنایع دستی، اسباب بازی، موسیقی، گردشگری همگی زیر مجموعههایی از صنایع خلاق هستند که نشان از مردمبنیاد بودن و برونزا بودن این صنعت دارند.
دلایل و ضرورت حمايت از ایجاد و شکلگیری شرکتهای نوآور و فناور در حوزه صنایع خلاق:
1- وجود کارخانجات صنعتی مادر، پالایشگاه و پتروشیمی در سطح مبادلات بینالمللی و بیش از 3000 شرکت صنعتی کوچک و متوسط در زمینههای مختلف صنعت، معدن و کشاورزی در استان مرکزی و نیاز این صنایع به بهرهمندی از خدمات علمی، تخصصی و نوآورانه در حوزههای طراحی صنعتی، برندینگ، بستهبندی، گرافیک، انیمیشن و ...
2- فعالیت بسیاری از دانشجویان، فارغالتحصیلان، هنرمندان تجربی و آکادمیک جوان در حوزههای فرش و صنایع دستی، هنرهای تجسمی، معماری و ... در استان مرکزی و ضرورت حمايت هدفمند در جهت تجاریسازی دستاوردهای هنری و ورود آنها به بازارهای محلی، منطقهای و بینالمللی
3- ضرورت و نیاز کشور به طراحی و توليد محتوای دیجیتال مانند؛ پویانمایی و بازیهای رایانهای متناسب با ارزشهای فرهنگی و دینی کشور، با توجه به گسترش روزافزون اينترنت، شبکههای اجتماهی و تلفنهای همراه هوشمند
4- برخورداری استان مرکزی از جاذبههای طبیعی و تاریخی و وجود پتانسیل بسیار مناسب به منظور توسعه صنعت گردشگری بویژه در حوزههای گردشگری صنعتی، زیست محیطی، سلامت و بوم گردی (اکوتوریسم).
5- رشد سریع انبوهسازی و ساخت مسکن در استان مرکزی با توجه به موقیت جغرافیایی و صنعتی و نیاز به معماری خلاقانه و محصولات متنوع با مواد اولیه بوم آورد.
6- سابقه و شهرت دیرین هنرهای نمایشی در استان مرکزی و نیاز جمعیت کارگر استان به سرگرمی و نمایشهای بومی خلاقانه و متناسب با فرهنگ و تکنولوژی معاصر
7- شهرت المللی فرش منطقه و وجود حدود 15 هزار قالیباف استان مرکزی به عنوان یکی از قطبهای هنر فرش ایران و نیاز به توسعه خلاقانه در طراحی، رنگرزی، تجهیزات فنی بافت و ...
- بسترسازی جهت رشد صنایع خلاق و هنرهای جدید به ویژه هنرهای دیجیتال، بازی و سرگرمی
- ایجاد بسترهای مناسب جهت تجاریسازی دستاوردهای فرهنگی، هنری و های نرم و کمک به درآمدزایی و رونق اقتصاد محلی و منطقهای.
- ایجاد جاذبه برای شکلگیری شرکتهای خصوصی فناور در حوزه صنایع خلاق با ارائه سرویسهای مورد نیاز
- توسعه فعالیتهای کارآفرینی فناورانه و نوآورانه سازگار با ویژگیهای اقلیمی و قابلیتهای منطقه در رابطه با گردشگری و صنایع وابسته
- فراهم نمودن ایجاد فرصتهای شغلی مناسب در راستای جذب کارآفرینان و دانشآموختگان دانشگاهی در حوزههای هنر، گردشگری، صنایع دستی و ...
- بسترسازی زمینه همکاری فارغالتحصیلان هنر از یک سو و فارغالتحصیلان فنی و مهندسی از سوی دیگر جهت به روز نمودن هنرهای بومی و بازتعریف صنایع دستی در زندگی معاصر