تولید محتوای دیجیتال در حوزه های واقعیت مجازی و افزوده توسط شرکت فرجاد سپهر جهان آرا
شرکت فرجاد سپهر جهان آرا در سال 1396 با رویکرد تولید محتوای دیجیتال در حوزه های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده فعالیت خود را آغاز کرد.
این شرکت با استفاده از کارشناسان توانمند در حوزه های بینایی ماشین، برنامه نویسی و تولید محتوا، توانایی تولید نرم افزارهای گرافیکی اختصاصی در حوزه های گردشگری ، تبلیغاتی، مهندسی و آموزشی را دارا می باشد.
در این زمینه مدیرعامل شرکت فرجاد سپهر جهان آرا می گوید: این شرکت با ایده "توسعه خدمات دکوراسيون داخلي با استفاده از ابزارهای مجازی (ربات تلگرام، وب اپليکيشن و موبايل اپليکيشن)" در دوره پیش رشد به عضویت پارک علم و فناوری استان مرکزی در آمد که بدلیل مشکلات ناشی از فیلترینگ تلگرام مجبور به تغییر ایده خود شد و در شهریور ماه سال ۹۷ با ایده "توسعه و بکارگیری فناوری های حوزه واقعیت ترکیبی (مجازی و افزوده) در توليد محتوای ديجيتال حوزه های معماری، گردشگری، تبلیغاتی و آموزشی وارد مرحله رشد شد.
محمدرضا محمدی بیان می کند: واقعیت افزوده و مجازی جزو فناوری های پرطرفدار در حوزه نمایشی هستند که با وجود اینکه در ابتدای راه قرار دارند اما هردوی آنها بازخوردهای خوبی را از سوی کاربرانشان دریافت کرده اند. به زبان ساده، فناوری واقعیت افزوده به فناوری گفته می شود که در آن با قرار دادن المان مجازی مانند مدلهای سه بعدی در بستر محیط حقیقی، امکان ارائه اطلاعات بیشتری را به مخاطبین فراهم می کند و هرچه تشخیص تمایز اجزای مجازی از محیط حقیقی دشوارتر باشد، آن محصول از کیفیت بالاتری برخوردار است.
وی توضیح داد: بعنوان مثال با بکارگیری فناوری واقعیت افزوده در حوزه گردشگری موزه، بازدیدکننده پس از نصب اپلیکیشن مربوطه، می تواند دوربین گوشی را به سمت آثار موجود در موزه بگیرد. نرم افزار شی را شناسایی کرده اطلاعات گوناگونی را در مورد آن اثر در اختیار کاربر قرار میدهد. همچنین با کمک این فناوری، کاربر میتواند آن شی را به صورت سه بعدی و در ابعاد دلخواه مشاهده کند و با آن تعامل داشته باشد. مزیت استفاده از این فناوری، کاهش نیاز به تورلیدرها و راهنمایان گردشگری در محیط موزه است.
مدیرعامل شرکت فرجاد سپهر جهان آرا ادامه می دهد: این فناوری در تبلیغات نیز کاربرد دارد، به اینصورت که کاربر دوربین گوشی را بر روی کاتالوگ یک محصول بگیرد و مدل سه بعدی آنرا مشاهده کند. این امر میتواند در فرآیند معرفی و توجیه خریداران یک محصول کاربرد داشته باشد.
محمدی عنوان می کند: از کاربردهای دیگر این فناوری می توان به بیان مباحث آموزشی به ویژه برای استفاده در کتاب های آموزشی کودکان اشاره کرد که اطلاعات آموزشی به صورت سه بعدی، انیمیشین و فیلم به کودک نشان داده شود.
وی اظهار می کند: در ۵ سال گذشته، این تکنولوژی در سطح جهانی توسط شرکتهای بزرگ فناوری مانند مایکروسافت، اپل و گوگل توسعه داده شده است که منجر به تولید محصولات سخت افزاری و نرم افزاری متنوعی در حوزه های گردشگری، تبلیغات و آموزشی گردیده است.
مدیرعامل شرکت فرجاد سپهر جهان آرا می گوید: هدف گذاری اصلی شرکت ما توسعه محصولاتی جهت راهنمای گردشگران حقیقی و مجازی موزه ها بوده است که جدید بودن فناوری های بکارگرفته شده در آن و در نتیجه عدم آشنایی مدیران و تصمیم گیران حوزه گردشگری، سبب شده است تا بخش زیادی از نیروی ما به تولید محصولات پایلوت ونمونه های قابل درک برای این افراد اختصاص یابد. البته با شیوع ویروس کرونا و بسته شدن اماکن گردشگری از جمله موزه ها، لزوم استفاده از این محصولات، بخصوص در بخش گردشگری مجازی بیش از پیش مشخص گردید. خوشبختانه در عید نوروز امسال پروژه پایلوت گردشگری مجازی موزه ملی ایران با نام اپلیکیشن «آراوین» انجام شد که از طریق کافه بازار قابل دانلود است.
محمدی می افزاید: این اپلیکیشن هم اکنون به بازدیدکنندگان، بصورت مجازی خدمات دهی می کند. اما پس از بازگشایی موزه ها خدمات متنوعی بصورت سرویسهای مکان محور (LBS) و سرگرمی به آن، جهت استفاده بازدیدکنندگان حضوری اضافه خواهد شد. ضمن اینکه این محصول، یک پلتفرم راهنمای موزه است، لذا در صورت استقبال مدیران از آن و اضافه شدن موزه ها دیگر، هر بازدیدکننده میتواند تنها با یکبار نصب، از تمام موزههای موجود در آن بازدیدکرده و از خدمات موجود در آن استفاده کند.
وی توضیح می دهد: در حال حاضر و در ایران، شرکت دیگری بصورت تخصصی در زمینه گردشگری با کمک فناوری واقعیت افزوده، فعالیت ندارد و این امر کار ما را جهت معرفی محصولات این حوزه و بازارسازی آن دشوار کرده است. البته شرکت های فعال در حوزه تولید محتوای گردشگری، IT و ارائه خدمات تورلیدری را میتوان بعنوان رقیبهای ما در این بازار دانست.
مدیرعامل شرکت فرجاد سپهر جهان آرا خاطر نشان می کند: تاکنون مشتریان بالقوه محصولات ما ارگانها دولتی بوده اند که از جمله آن میتوان به وزارت میراث فرهنگی و شهرداری ها اشاره کرد. البته تلاش ما این است تا محصولاتی نیز با بازار هدف مشتریان غیردولتی و شخصی توسعه دهیم.
محمدی عنوان می کند: با توجه به اینکه پایه و بستر پلتفرم محصولات ما توسط خودمان توسعه داده شده است، در نتیجه همواره تلاش داریم تا با نوآوری، بخشهای جدیدی را با آن اضافه کرده و مشکلات قبلی را بهبود دهیم. بعنوان مثال در نسخه جدید اپلیکیشن «آراوین»، بسیاری از مشکلات بیان شده توسط کاربران در نسخه های قبلی رفع گردیده و در صورت بازگشایی موزهها، باز هم بخشهای جدیدتر و متنوع تری با محوریت بازدید حضوری به آن اضافه خواهد شد. به عنوان مثال با تولید محتوای موزه ها براساس سناریوهای گوناگون بازدید، کاربر میتواند چندین بار از یک موزه بازدید کند و هربار اطلاعات جدیدی بدست آورد. این مسئله میتواند در زمینه جذب گردشگران داخلی و خارجی بسیار موثر باشد.
مدیرعامل شرکت فرجاد سپهر جهان آرا بیان می کند: بغیر از محصولات حوزه گردشگری، یکی دیگر از حوزه های فعالیت ما، تولید تورهای مجازی برای مشاورین املاک است که این امکان را به خریدار میدهد تا بدون حضور در محل، تمامی زوایای خانه را مشاهده کرده و به اطلاعات ساختمان دسترسی داشته باشد. استفاده از این محصول نیز میتواند در ایام کرونا بسیار مفید باشد.
وی اضافه می کند: در حال حاضر در این شرکت 2 نفر به صورت تمام وقت و یک نفر بصورت پاره وقت در حوزه های فنی و تخصصی فعالیت دارند و برحسب پروژه، ۲ تا ۴ نفر دیگر نیز به صورت پاره وقت به این مجموعه اضافه می شوند. مدیرعامل شرکت فرجاد سپهر جهان آرا در پایان با اشاره به اینکه پارک علم و فناوری می تواند به عنوان یک مرجع و مرکز پرورش فناوری های استان، به فرآیند بازار سازی ما کمک کند گفت: همچنین پارک میتواند با معرفی حامیان مالی، این امکان را به ما بدهد تا ظرفیت های گردشگری استان مرکزی را به علاقه مندان و گردشگران معرفی کنیم.