صرفهجویی 100 میلیارد تومانی در بازسازی پروژههای راهآهن
با بهره گیری از توان متخصصان داخلی در حوزه ساخت و بازسازی تجهیزات ریلی در هشت پروژه، صد میلیارد تومان صرفهجویی برای کشور به ارمغان آمد.
به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، علی نیکزاد - وزیر راه و شهرسازی - در مراسم رسمی بهره برداری از 7 پروژه ریلی (از جمله بهره برداری از 2 دستگاه لکوموتیو ایران سفیر- یک رام ریل باس- بازسازی لکوموتیوهای GE و GM- بازسازی واگن های 2رام قطار مسافری و...) با تاکید بر اینکه توسعه راهآهن در بخش نرم افزار و سخت افزار مورد تایید همه برنامه ریزان اقتصادی کشور است، گفت: مقام معظم رهبری همواره بر موضوع توسعه شبکه حمل و نقل ریلی تاکید داشته اند که این امر ضرورت توجه همه جانبه به این مهم را دو چندان می نماید.
وی به وجود 11 هزار کیلومتر راهآهن در دست بهرهبرداری اشاره کرد و گفت: امروز 13 هزار کیلومتر راهآهن نیز در دست ساخت است و برای اولین بار در سال جاری مطابق با سند چشم انداز 1404، هزار کیلومتر راهآهن در کشور ساخته و بهرهبرداری میشود. بنابراین همچنان که قبل از ما برنامهریزی خوبی در حوزه ریلی انجام شده است، آیندگان نیز ناگزیر به ادامه راه هستند.
نیکزاد با تاکید بر اینکه بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته همه استانهای کشور را به شبکه ریلی وصل میکنیم، افزود: در کنار تحقق این موضوع همچنین راهآهن ایران به کشورهای ترکمنستان، قزاقستان، روسیه، چین، عراق، پاکستان، افغانستان و آذربایجان به کمک پروژههای در دست اقدام متصل خواهد شد.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، منابع مورد نیاز برای پروژههای در دست اقدام از محل منابع خارجی و یا از طریق منابع بودجه ای و نیز از طریق استفاده از مجوزهای ارائه شده به دولت از سوی مجلس از جمله مجوز تهاتر، سهام و واگذاری دارایی و املاک تامین می شود.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سالانه 28.3 میلیون مسافر و نیز 33 میلیون تن بار از طریق خطوط ریلی در کشور جابهجا میشود، تاکید کرد: متاسفانه هنوز نتوانستهایم از حمل بار ترکیبی از طریق راهآهن و سایر مدلهای حمل و نقلی استفاده کنیم به طوری که توجیه اقتصادی برای فعالان امر ترانزیت داشته باشد.
نیکزاد با بیان اینکه در حال حاضر 90 درصد از حمل و نقل، بار و مسافر از طریق جاده انجام میشود گفت: دنیا به سمت استفاده از قطارهای سریع پیش میرود و با استفاده از این امکان در کشور میتوانیم ساعت سفر را کاهش دهیم تا تمرکز جمعیت در پایتخت کشور کم شود.
نیکزاد اعلام کرد: پشتیبانی کامل و تعامل توسعهای با بخش خصوصی در حوزه ریلی داریم مشروط بر این که بخش خصوصی حق حاکمیت را بشناسند و مردم را در نظر بگیرد. در حال حاضر عمده کار در حوزه لوکوموتیو، واگن و جابهجایی بار و مسافر در اختیار بخش خصوصی است.
وی یادآور شد: ساخت یک رام ریل باس چهار واگنه، بازسازی دو رام واگنهای خواب توسط بخش خصوصی، ساخت دو دستگاه لوکوموتیو ایران سفیر، بازسازی کامل یک دستگاه لوکوموتیو سنگین باری، GE و GM ، بازسازی کامل یک دستگاه لوکوموتیو سنگین باری آلستوم و بازی یک دستگاه جرثقیل کایرو که همگی توسط بخش خصوصی و در کشور انجام شده است، میتوانست در صورت تهیه این تجهیزات از خارج کشور 60 میلیون یورو ارزبری داشته باشد.
وزیر راه و شهرسازی در پایان خاطرنشان کرد: کار متخصصان ایرانی در هشت پروژه رونمایی شده امروز، 60 میلیارد تومان هزینه برد و صد میلیارد تومان صرفهجویی به همراه داشته است.
برچسبها: