تولید محصولات سازمانی برای 90 درصد سازمان های بزرگ توسط شرکت برنامهسازان شبکه داتیس
شرکت برنامه سازان شبکه داتیس در سال 88 با ایده استارتآپی و فعالیت در زمینه بانک اطلاعات پزشکان یا همان سلامت و نوبت دهی آنلاین به ثبت رسید که متاسفانه در همان زمان به دلیل مشکلات و چالش هایی که در زمینه فعالیت در این بخش وجود داشت نتوانست فعالیت خود در این حوزه را ادامه دهد.
در این زمینه مدیرعامل شرکت برنامهسازان شبکه داتیس میگوید: گرچه شرکت نتوانست فعالیت خود در زمینه مورد نظر را ادامه دهد اما با همین ایده در سال 90 فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 91 توانست عضو پارک علم و فناوری استان شود.
حسام روشنایی با اشاره به مشکلات و چالش های موجود در زمینه عدم پیشروی در فعالیت استارتآپی و آنلاین شرکت بیان میکند: از مهمترین این چالش ها می توان به نبود بودجه و سرمایهگذاری و عدم دسترسی به بازار با توجه به فعالیت شرکت در اراک اشاره کرد که با توجه به این مسائل و چالش ها ما تصمیم به خروج از این حوزه و رفتن به سمت و سوی فعالیت در حوزه سیستم های تصمیمساز(هوش تجاری) را گرفتیم.
وی ادامه می دهد: زمانیکه ما به این سمت حرکت کردیم ماجرا سازمانی شد و محصولاتی را تولید کردیم که در سازمان ها مورد استفاده قرار گیرد، بنابراین در این زمینه به جای جذب سرمایهگذار با بستن قرارداد با سازمانها توانستیم محصول را توسعه دهیم.
مدیرعامل شرکت برنامهسازان شبکه داتیس توضیح میدهد: محصولات تولیدی این شرکت، سیستم بانک مدیریت ایده و نظام پیشنهادها، سیستم ارزیابی عملکرد و سیستم بودجه ریزی میباشد که در سازمان های زیادی نصب شده است؛ البته سیستم بانک مدیریت ایده و نظام پیشنهادها موفقترین محصول تولیدی بوده و سیستم بودجهریزی عملیاتی کمترین موفقیت را در بازار کسب کرده است.
روشنایی اظهار میکند: از سال 95 به بعد فعالیت در زمینه موضوعات استارتآپی و آنلاین را با توان خودمان با یک فیلد و تیم جانبی در کنار این بخش آغاز کرده ایم که تیم جانبی اقدامات لازم در زمینه مشاوره و اجرا را عهدهدار است.
وی اضافه میکند: گفتنی است بعد از ایده ما، نوبت دهی آنلاین شکل گرفت اما ما دیگر در این بخش با توجه به اینکه بازار حوزه پزشکی یک ویژگی خاص و ارتباطات خاص خود را می خواهد و در حقیقت کلونی حوزه سلامت در تهران است دیگر به سمت و سوی فعالیت و همکاری در این بخش نرفتیم و به سمت و سویی رفتیم که در حقیقت با چالش کمتری مواجه باشیم و در اراک نیز به راحتی بتوانیم کار کنیم.
مدیرعامل شرکت برنامهسازان شبکه داتیس میگوید: تیم ما در حوزه سازمانی حدود 8 نفر است که در مدت زمان فعالیت شرکت تاکنون بزرگ و کوچک شده است، اما مسئله ای که بسیار بر روی آن تاکید شده این است که ما همکاران دائمی داشته باشیم که بتوانند به صورت دورکاری با شرکت همکاری کنند. این مدل کار گروهی برای شرکت بسیار دارای اهمیت میباشد، علاوه بر این در حوزه استارتآپی هم فعالیت به همین شکل است و تیم جداگانه ای در این بخش به این صورت در حوزه وب، دیجیتال، مارکتینگ با شرکت همکاری دارند.
روشنایی بیان می کند: محصول تولیدی شرکت دارای ویژگی های منحصر به فردی است که از مهم ترین موارد آن می توان به هوش تجاری اشاره کرد، زیرا باعث شده ارزش افزوده خاصی بر روی سیستم اضافه کند که سایر سیستم ها این مهم را ندارند، این بسیار مهم است که در سازمان تصمیماتی اتخاذ شود که به نفع و کمک سازمان باشد و همین دیدگاه سبب شده محصول تولیدی ما در این فیلد دانش بنیان شود.
مدیرعامل شرکت برنامهسازان شبکه داتیس عنوان میکند: سیستم بانک ایده نظام پیشنهادی در حوزه سیستمهای مدیریت بهبود در تمام دنیا تحت عنوان الگوی کایزن وجود دارد و بهبود مستمر در این بخش را شاهد هستیم، برای ما نیز جهت بهبود هر ساختار و یا سازمانی طبعا الگوی کایزن لازم است که ما نیز در حال آماده کردن نسخه ای از آن برای بازار جهانی هستیم که بتوانیم آن را در قالب سرویس ارائه دهیم زیرا با توجه به شرایط موجود و تحریم ها نمی توانیم فروش محصول را داشته باشیم اما ارائه سرویس مشکلی ندارد.
روشنایی اظهار میکند: در داخل کشور شرکت ما جزو 2 تا 3 شرکت مشهور است و به جرات می توانیم بگوییم در نوک پیکان این شرکتها قرار داریم و شرکت های دیگر تنها به دلیل سابقه و قدمت توانستهاند مطرح شوند. گفتنی است محصول تولیدی توسط شرکت ما برای سازمانهای بزرگ کارایی دارد و 90 درصد مشتریان ما نیز خارج از استان و در تهران هستند که محصول را خریداری می کنند و سپس آن را استانی ارائه می دهند.
وی در زمینه برنامه های آینده شرکت ادامه می دهد: تمام تمرکز ما دسترسی به بازار جهانی است همچنین در حوزه نرم افزار دو رویکرد داریم، یکی اینکه بتوانیم محصول نرمافزاری را به مشتریان بفروشیم و یکی از رویکردهای دیگر که میل و رغبت بیشتری به سمت آن میباشد، سرویس ابری یا همان SEES است که در تمام دنیا مرسوم است. در این بخش به جای فروش محصول در کلاپ یا فضای سرور خودمان اجازه دسترسی به مشتری را بدهیم و مشتری ماهانه یک آبونمان را واریز کند و در صورت عدم نارضایتی از نرم افزار استفاده آن را متوقف کند، که با این اقدام هزینه دسترسی آسانتر خواهد بود.
مدیرعامل شرکت برنامهسازان شبکه داتیس اضافه می کند: یکی دیگر از مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد ارائه تسهیلات است زیرا تا زمانیکه شرکت ها جزو مرکز رشد هستند حمایتهای تسهیلاتی خوبی از آنها انجام میشود اما وقتی که پارکی میشوند حمایت ها کم میشود که این مسئله خودش یک چالش است.
روشنایی می گوید: مسئله دیگر این است که پارک باید در زمینه دسترسی شرکت ها به بازارهای خارجی نیز گام بردارد و مسئله دیگر اینکه هزینه هایی که پارک برای برگزاری نمایشگاههای داخلی انجام می دهد شاید برای شرکت های کوچک و تازه کار خوب باشد اما پارک می تواند برای شرکتهای عضو تخفیف بگیرد و در این زمینه رایزنی کند که به جای کانتر، یک غرفه مستقل در اختیار شرکت های دارای ظرفیت قرار گیرد.
وی توضیح می دهد: البته پارک می تواند این هزینه را بین شرکت ها در قالب حمایت مالی تقسیم کند، زیرا یکی از هزینه های پررنگ ما هزینه بازاریابی و تبلیغات است و قطعا این حمایت ها می تواند ایجاد انگیزه در بین شرکتها را تقویت کند.