توسعه دانش فنی هدف اصلی شرکت اکسیر پویش دیبا
مدیرعامل شرکت اکسیر پویش دیبا توسعه دانش فنی را یکی از اهداف اصلی شرکت دانست و گفت: اولویت اصلی شرکت در کنار تولید و توسعه دانش فنی، ارائه آن به واحدهای نیازمند این فناوری ها می باشد.
در گفتگویی کوتاه با منوچهر بهزادی، مدیرعامل شرکت اکسیر پویش دیبا پیرامون چگونگی تاسیس این شرکت، چند و چون شکستها و موفقیت ها و در نگاهی کلی، باید ها و نبایدهای فعالیت های نوآورانه ایشان، در اقلیم کسب و کار ایران پرداخته ایم.
وی در آغاز به دشواریهای این مسیر پر تلاطم میپردازد و اینکه چگونه برای تبدیل یک ایده به محصول، مجموعه ای از فرایند های به هم پیوسته، یک بارقه فکری خام را از دل انبوهی از بیم ها و امیدها، به سوی تولید ثروت به پیش میبرند و از بطن این زنجیره از اتفاقات، یک محصول جدید، به جلب سلیقه ی بخشی از بازار هدف خود رهنمون می گردد.
او می افزاید: متاسفانه مشکل اصلی از آنجا آغاز میگردد که قوی ترین چالش های تاریخ یک شرکت فناور، در همان گام های لرزان و آغازین راه اندازی شرکت نمایان میشوند و در واقع، این دوره از حیات استارتاپها، گرداب فروبرنده شرکتهایی است که بینش عمیقی از آنچه در فضای پیرامونی در انتظار ایشان است به دست نیاورده اند.
وی در ادامه خاطر نشان میسازد همه آنچه یک شرکت نوپا برای ماندگاری در عرصه اکوسیستم نوآوری بدان نیاز دارد، داشتن یک تعریف دقیق از آورده های مادی و معنوی خود و همه آن چیزهایی است که وی را از رقبای سنتی و نوآور متمایز خواهد ساخت. متاسفانه تفکر رایج بر طیف عمده ای از این شرکتهای نوپا، ایشان را به سمت بر عهده گرفتن تمام نقش های مورد نیاز مسیر از ایده تا ثروت سوق میدهد. صرف توجه به این مسئله که یک شرکت نوپای صاحب یک ایده قابل تجاری سازی، با همه محدودیت های ذاتی در تولید دانش، تامین مالی، بازاریابی، ظرافت های حقوقی، معضلات تولید و حتی توانایی کار تیمی، در همان آغاز مسیر، تصمیم بر انجام مستقل تمام مراحل مذکور بگیرد، دلایل فروپاشی و گسست بسیاری از این شرکت ها را در یکی از گام های پیش روی ایشان نمایان میسازد. اگرچه ساختارهایی همچون پارکهای علم و فناوری، شتابدهنده ها و سایر مجموعه های تسهیل کننده نوآوری همواره در تلاش برای تعدیل بخشی از فشارهای شکننده روزهای آغازین حیات استارتاپها بوده اند، ولی بایستی دانست همه این تلاش ها، بدون تغییر در دیدگاه های کلی حاکم بر مدیران استارتاپها، همچنان منجر به ریزش شدید در شرکت هایی میشود که بعضا میتوانستند بنیانگذاران تحولات اساسی بازار های آینده باشند.
با در نظر گرفتن تمامی این احوالات، شرکت اکسیر پویش دیبا که ادامه دهنده تجربیات ده ساله چندین نیروی جوان و متخصص در حوزه های گوناگون بوده است، در سال 1396 به ثبت رسید و در همان سال پیرامون یک ایده محوری بسیار بنیادین در زمینه تکمیل چرخه های تصفیه پساب شهری، وارد مجموعه مرکز رشد پارک علم و فناوری گردید.
منوچهر بهزادی مدیرعامل این شرکت با بیان این مقدمه می افزاید: با گذشت یک سال از تاسیس شرکت و نمایان شدن کاستی ها و توانمندی های مجموعه در همه زیر بخش های توسعه کسب و کار، جمع بندی مدیریت شرکت بر آن شد تا بیشتر فعالیت های مجموعه، بر حوزه های نفوذ ذاتی شرکت متمرکز گردد و از درگیر شدن در سایر بخش ها، تا حد امکان خودداری گردد. نتیجه این تصمیم به تدریج، شرکت را تبدیل به مرجع صدور فناوری در حوزه های زیست محیطی و کشاورزی مبدل ساخت و از این طریق علاوه بر عقد قرارداد های مشارکت راهبردی و مشاوره با مجموعه های صنعتی عظیمی همچون ماشین سازی اراک، شرکت معدنی املاح ایران و نیز بسیاری از فعالان حوزه صنعت و کشاورزی، در جهت رفع معضلات زیست محیطی و فرایندی این مجموعه ها، گام های اساسی برداشته شد.
وی در ادامه با اشاره به پس لرزه های این چرخش راهبردی در سیاست های شرکت، از تمرکز بر زایش چرخه های با سطح فناوری بالا به جای مستهلک نمودن انرژی مجموعه در فرایندهای تولید و بازار، به عنوان نقطه عطف فعالیت شرکت یاد میکند و همین تغییر مسیر تاکتیکی را موجب مصون ماندن طبیعی، از نوسانات مالی و اقتصادی حاکم بر یک بازار با مولفه های نظام اقتصادی ایران میداند.
آنچنان که از لابلای واژگان مورد تاکید مدیرعامل شرکت اکسیر پویش دیبا، به وضوح میتوان دریافت، خود این الگوی کسب و کار نوآورانه نیز گویا بخشی از یک رویکرد نواندیشانه پژوهشی بوده است که تا بحال به ثبت دهها عنوان اختراع داخلی و بین المللی توسط این شرکت منجر گردیده است. رویکردی که به طور مشخص بر دوری از فرسایش های ناشی از تصمیمات بدون چشم انداز از یک سو و پرهیز از پژوهش های منجر به تولید خروجی های بدون کاربرد میدانی از سوی دیگر بوده است.
بخش دیگری از گپ و گفت ما با منوچهر بهزادی به دستاوردهای این نوع متفاوت از نگاه به بازار میپردازد و آنجا که میگوید، گویا دغدغه های این شرکت فراتر از مرزهای ایران نیز بسیار شنیدنی بوده، و توانسته اند با مشارکت دو شتاب دهنده خوشنام ایرانی، یک شرکت جدید به ثبت رسانده و سهام آن را به ارزش چندین میلیاردی برسانند، و سرریز موج تکنولوژیک برآمده از این هم افزایی را نیز در قالب رویش یک شرکت فناور در شمال اروپا رخ نمون سازند.