کانونهای هماهنگی دانش، صنعت و بازار در سال 1399 افزایش مییابد
کانونهای هماهنگی دانش، صنعت و بازار در سال 1398 شاهد تحولات و تغییرات مختلفی در مسیر کاری خود بودند، افزایش قابل توجه تعداد این کانونها، اصلاح نظامنامه بررسی کانونها و پیادهسازی برنامهها و حمایت مادی و معنوی از فعالیت کانونهای هماهنگی دانش، صنعت و بازار، بخشی از تحولات این حوزه در سال 1398 بود.
به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری استان مرکزی و به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به منظور بهبود رابطه نظام «تقاضای فناوری» و نظام «عرضه فناوری» و به طور خاص، بهبود رابطه بخش صنعت و بازار با مراکز علمی، پژوهشی و فناوری، کانونهای هماهنگی دانش، صنعت و بازار با کسب مجوز از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل و فعالیت میکنند.
اساسنامه جدید
اهداف کلیدی کانونهای هماهنگی دانش، صنعت و بازار؛ افزایش همگرايي، هماهنگي و هم افزایی ميان نهادهای عرضه و تقاضاي فناوري، کمک به توسعه و نفوذ فناوری در صنعت مربوطه، کمک به حل مشکلات تولید، توسعه، فروش و صادرات محصولات دانش بنیان و ایجاد رویههای مناسب یادگیری و گردش مناسب اطلاعات میان بازیگران کلیدی میباشد.
دوره جدید فعالیت کانونها از سال 1395 با تصویب اساسنامه جدید کانونهای هماهنگی دانش، صنعت و بازار آغاز شده است. محوریت دادن به بخش خصوصی در ساختار و اداره کانونها، ایجاد تغییرات ساختاری در کانونها به منظور چابکسازی ساختار آنها، امکان بهرهگیری از افراد صاحبنظر و خبره دانشگاهی و حرفهای در قالب کارگروههای تخصصی در کانون، و امکان تأسیس شعبه و نمایندگی در مناطق مستعد، از مهمترین ویژگیهای اساسنامه جدید میباشد. این اساسنامه، ثبت کانونها را در اداره ثبت شرکتها و مؤسسات غیرتجاری امکان پذیر ساخته و از این پس کانونهای هماهنگی دانش، صنعت و بازار به عنوان تشکل غیردولتی، غیر تجاری و شناسنامهدار و دارای ساختار اداری و مالی مستقل میتوانند به فعالیتهای خود ادامه دهند.
افزایش تعداد کانونها در سال 1398
تا قبل از سال 1398، تعداد کانونهای مصوب 9 کانون در حوزههای: گندم، آرد و نان، جواهرات و سنگهای قیمتی، گل محمدی و گیاهان معطر، حمل و نقل ریلی شهری، تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران، رنگ و رزین، زنبورعسل، فرش و آبزیان بوده است. در سال 1398 اقدامات مناسبی در جهت شناسایی حوزهها و مجموعههای مستعد برای تاسیس کانون انجام گرفت و پس از برگزاری نشستهایی با تشکلهای اتاق بازرگانی، خوشههای صنعتی و مراکز علمی، در نهایت 20 حوزه مستعد شناسایی و با بررسیهای بیشتر موضوع با خبرگان و صاحبنظران این حوزهها، در نهایت تأسیس 5 کانون در حوزه های؛ سلولز و مشتقات سلولزی، پسماند و بازیافت، امنیت فضای تبادل اطلاعات، گردشگری و شکر و صنایع جانبی در جلسات کمیسیون تصویب شد.
بازنگری در فرایندهای تأسیس و فعالیت کانونها از برنامههای مستمر دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار میباشد. در سال 1398 نیز دستورالعمل اجرایی افتتاح، راهبری و نظارت بر کانونها که در سال 1395 تدوین شده بود مجددا مورد بازنگری قرار گرفته و در جلسه کمیسیون تصویب و به کانون ها ابلاغ گردید.
راهبری کانونها در تدوین و پیادهسازی برنامهها و حمایت مادی و معنوی از تحقق برنامههای آنها از دیگر اقدامات دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار میباشد که در این راستا حمایتهای لازم از کانونها صورت گرفته است.
با شکل گیری و توسعه کیفی کانونهای هماهنگی دانش صنعت و بازار و اثربخشی بیشتر این تشکل در عرصه ملی و با محوریت بخش خصوصی، میتوان ضمن برطرف کردن خلا یا ضعف ارتباط بین نهادهای بخش صنعت و دانش در برخی حوزهها، توسعه و نفوذ فناوری در صنعت را با جدیت بیشتری در کشور دنبال کرد.
انتهای پیام./