رویداد بزرگ حل نیازهای فناورانه حوزه گردشگری با رویکرد فناوریهای نوین
چالش اول: واقعیت افزوده در گردشگری
توسعه اپلیکیشنی مبتنی بر واقعیت افزوده که این امکان را به گردشگران بدهد تا داستانهای فراموش شده و یا روایتهای تاریخی موزهها و یا اماکن تاریخی و گردشگری را ببینند. توسعه این اپلیکیشن واقعیت افزوده در زمینه گردشگری هدف اصلی است. جذابیت بالای گرافیکی، و ارائه اطلاعات دقیق هنری و تاریخی باید ویژگی خاص این اپلیکیشن باشد. اینکه گردشگر، از گوشی همراه خود برای این منظور به سادگی استفاده کند مورد انتظار است. گروههای مخاطب، گردشگران و مسافران هستند. دو زبانه بودن یک مزیت خواهد بود. ایدههای خلاقانه و قابل اجرا و دارای جذابیت برای مخاطب، امتیاز ویژه دارد.
چالش دوم: راهنمای صوتی گردشگری
هدف آگاهسازی مخاطبین از ارزش میراث فرهنگی و طبیعی شاهرود است. با راهنمای گردشگری صوتی، روایتها، تاریخ و داستانها و دانستنیهای فضاهای تاریخی و گردشگری ارایه شده و به اشیای بیجان، روح دمیده میشود. مخاطبین این محصول، مسافران هستند. در واقع این امکان فراهم میشود که گوشی شما به یک راهنمای تور شخصی تبدیل شود تا بتوانید در حین بازدید از آثار دیدنی از داستانهای آنها لذت ببرید. این راهنمای گردشگری صوتی به شما کمک میکند با سرعت دلخواه خود از جاذبههای توریستی و موزهها بازدید کنید. دو زبانه بودن یک مزیت خواهد بود. ایدههای خلاقانه و قابل اجرا و دارای جذابیت برای مخاطب، امتیاز ویژه دارد.
چالش سوم: تصاویر 360 درجه
توسعه سامانهای که به مخاطبین این امکان را بدهد که مکانهای دیدنی و گردشگری و اماکن تاریخی را از طریق تصاویر 360 درجه مشاهده کنند. اشتراکگذاری تجربیات خاص و جذاب، میتواند برای سایرین پربیننده و جذاب باشد. کاربران میتوانند تجارب خود را از مکانهایی که به آن سفر کردند با استفاده از گوشی خود، به اشتراک بگذارند. سایر خلاقیتها و نوآوریها در این زمینه، مورد پذیرش است و طرحهای نوآورانه خاص، حمایت ویژه میشود. یک مدل درآمدی در این طرح/سامانه، میتواند درآمد حاصل از تبلیغات باشد.
چالش چهارم: سفرهای بومی و محلی
سفرهای بومی و محلی از ترندهای محبوب مسافران امروز است. بسیاری از گردشگران علاقه دارند «مانند مردم محلی» سفر کنند؛ بسیاری از افراد دوست دارند از مسیرهای شلوغ و شناختهشده خارج شوند و جنبههای کمتر شناخته شده مقاصد را کشف کنند. ایدههای جدید، مبتنی بر نوآوری و یا فناوریهای جدید، برای رفع این نیاز و پاسخ به تقاضای گردشگران مختلف مورد انتظار است، بخصوص اگر در تعامل با فناوریهای جدید باشد.
چالش پنجم: اقامتگاه
ایجاد بستری که نقش واسطه بین گردشگران و کسانی که خانه خود، محلهای مسکونی یا بومگردی خود را اجاره میدهند، مورد انتظار است. کسانی که میخواهند اقامتگاه خودشان را اجاره دهند، در اپلیکیشن ثبت نام میکنند تا گردشگرانی که به آن شهر میآیند، گزینه مورد نظر خودشان را انتخاب کنند. خدمات و قابلیتهای مختلفی میتواند در بستر این سامانه ارائه شود و ایدههای نوآورانه، مورد حمایت خواهد بود.
چالش ششم: انیمیشن
یک داستان جذاب و با خلق شخصیتهای جذاب و نو، در قالب انیمیشن، که معرفیکننده فضاهای گردشگری، تاریخی و فرهنگی باشد، مورد حمایت جدی خواهد بود. نوآوری نقش مهم و بسیار پررنگی در این موضوع دارد. در این چالش، به دنبال آن نیستیم که به طور صریح، به طرفداران و مخاطبان در مورد امور فرهنگی، گردشگری و تاریخی شاهرود آموزش دهیم، اما خطوط یک داستان جذاب و شخصیتهای خلق شده در آن، معمولاً حول فعالیتهای روزمره میچرخد و بهواسطه همین سبک است که ما با فرهنگ و محیط مورد نظر آشنا شده و تفاوتهای ظریف را که فرهنگ روزمره یک جامعه است، درک خواهیم کرد. انیمیشن مورد نظر، یک سفیر فرهنگی با تأثیر گسترده است که نه تنها طرفداران و مخاطبان را مجذوب خود میکند، بلکه به آنها راهی برای ورود به دنیای شاهرود ارائه میدهد که مملو از تجربیات فرهنگی جدید است. خلق کاراکترها نیز باید در راستای همین هدف باشد. بهجای خلق مکانهای جدید برای تصویرسازی، میتوان از ساختمانها و مکانهای خاصی که واقعاً وجود دارند، استفاده کرد. این روش تا حد غیرمنتظرهای گردشگری را توسعه میدهد و از آن جایی که بسیاری از طرفداران، آرزوی ادغام جهان فانتزی با واقعیت را دارند، به دنبال ماجراجویی و بازدید از مکانهایی میروند که پیش از این در انیمیشن دیده بودند. در این چالش، جا برای انواع نوآوریها و ابتکارات باز است.
چالش هفتم: واقیت مجازی
با فناوری واقعیت مجازی دیگر نیازی نیست برای دیدن از مناطق مختلف به آن مکانها سفر کنیم و با این فناوری، لذت سفر و قرار گرفتن در آن مکانها را تجربه خواهیم کرد. فناوری واقعیت مجازی (VR) با ایجاد یک محیط شبیهسازی شده، تجربه ای از واقعیت مجازی را ارائه می دهد. مشتری با استفاده از فناوری VR در دنیای دیجیتال 3 بعدی، محیط را تا حد زیادی تجربه میکند. با استفاده از فیلمهای 3 بعدی و با ایدههای خلاقانه، میتوانیم نقاط گردشگری، تاریخی و مکانهای هتل را نمایش دهیم. هتلداران، هتل خود را در وب سایت خود توصیف میکنند، اما، چند تصویر و فیلم مختصر ارائه شده، تصویر کاملی به مشتریان ارائه نمیدهد. اکثر اوقات، این روش منجر به ابهام در مشتریان میشود. مشتریانی که در فاصله زیادی قرار دارند، قادر به ارزیابی محیط، کیفیت فضاها و یا اتاقهای هتل، و امکانات موجود و غیره نیستند. این مشکل به راحتی توسط برنامههای واقعیت مجازی برطرف میشود. ایدههای نوآورانه مورد حمایت جدی خواهد بود.
چالش هشتم: اینترنت اشیا در گردشگری و هتل داری
ایدههای جذاب و اجرایی مربوط به توسعه اینترنت اشیا در صنعت هتلداری حمایت خواهد شد. در هتلهای نسل جدید، میهمانان از راحتی و آسایش بیشتری برخوردار هستند و راهکارهای هوشمند و خودکار در اتاقها و دیگر بخشهای هتل، موجب کاهش عملیاتهای وقتگیر دستی، افزایش بهرهوری کارکنان و صرفهجویی در هزینهها میشود. Check-in بدون تماس، استفاده از کلیدهای الکترونیکی در گوشیهای همراه و دستگاههای کنترل دما و صدا در اتاقها، از نمونه اقداماتی است که هتلهای هوشمند برای ارتقا تجربه میهمانان خود انجام میدهند. مزایای دستگاههای مجهز به اینترنت اشیا، تنها به ارتقا تجربه مهمانان محدود نشده؛ تاثیر بهسزایی در کاهش هزینههای عملیاتی هتلها نیز دارد. جذب و حمایت ویژه از انواع ایدههای خلاقانه مورد نظر است.
چالش نهم: راهنمای مسافران و گردشگران
توسعه اپلیکیشنی که این امکان را به مسافرین و گردشگران بدهد تا دسترسی کامل به اطلاعات کلیه تاسیسات خدماتی و گردشگری (پمپ بنزین، رستورانها، تعمیرگاهها، اقامتگاهها اعم از هتلها، بومگردیها خانههای مسافر وغیره، مساجد، جاذبههای طبیعی، تاریخی، ....) را داشته باشند. معرفی شهرستان، خدمات رسانی و راهنمایی به مسافران و گردشگران ورودی به شهرستان هدف اصلی است. جذابیت بالای گرافیکی، و ارائه اطلاعات دقیق بصری، تاریخی و مکانی باید ویژگی خاص این اپلیکیشن باشد. مسافرین و گردشگران در ابتدای ورودیهای شهر باید از وجود چنین اپلیکیشنی (در قالب پیامک و ....) مطلع شود. اینکه گردشگر از گوشی همراه خود برای این منظور به سادگی استفاده کند مورد انتظار است. گروههای مخاطب، گردشگران و مسافران هستند. دو زبانه بودن یک مزیت خواهد بود. ایدههای خلاقانه و قابل اجرا و دارای جذابیت برای مخاطب، امتیاز ویژه دارد.
شرایط خاص مورد نظر پارک برای اعطای حمایت ویژه:
• وجود نوآوری و خلاقیت در ایده با رویکرد تقاضای بازار
• تکمیل تیم کاری در حین توسعه محصول
• رویکرد محصول محور بودن و رسیدن به MVP
• ارایه برنامه کاری و اجرایی مشخص
حمایتهای ویژه پارک:
• برگزاری جلسات سرمایهگذاری با صنعتگران و صاحبان نیاز
• استقرار در مراکز پارک علم و فناوری استان سمنان
• ارایه خدمات ویژه مهارتافزایی و اعطای تسهیلات خاص در این زمینه برای ارتقای تخصصی تیم کاری توسعهدهنده ایده در راستای تکمیل محصول
• فراهم کردن امکان حضور تیم در نمایشگاههای معتبر در صورت رسیدن به محصول اولیه (MVP)
حمایتهای ویژه اداره کل میراث:
• ارائه مجوز لازم جهت استفاده از محصولات توسعه داده شده در سطح استان با مدلهای درآمدی مختلف
• ترویج محصولات توسعه داده شده در سطح استان و کشور از طریق وزارت میراث فرهنگی و گردشگری
• فراهم کردن بستری مناسب برای ارائه محصولات به مخاطبین و گردشگران
نحوه ارسال طرح: از طریق ایمیل sstp.innovativeindustries@gmail.com
و یا ارسال از طریق پیامرسان ایتا به شماره 09335624420 (خانم مهندس غلامی)